21 maj 2023

Marcelinka - Katarzyna Kucewicz


 

Tytuł: Marcelinka

Autor: Katarzyna Kucewicz

Wydawnictwo: Frajda

Gatunek: literatura dziecięca

Liczba stron: 68

Premiera: 17.05.2023 r.

 


Od razu po przeczytaniu książki, poczułam, że jest mi ona niezwykle bliska. Byłam właśnie takim dzieckiem, jak Marcelinka, teraz jestem dorosłą kobietą, która jest wysoko wrażliwą osobą. Nie jest to choroba, lecz trzeba nauczyć się żyć z tą przypadłością. Nie wszyscy rozumieją, na czym to polega, kiedy ja chodziłam do szkoły, to pojęcie nie było nawet znane.

Być może kwestia ta dotyczy także Was, tylko o tym nie wiecie? Osoby WWO są kreatywne, spostrzegawcze, cenią czas spędzony w samotności, są nadwrażliwe na światło oraz dźwięki, dłużej podejmują decyzje, wszystko analizują, „zarażają się” odczuciami innych, na przykład, kiedy ktoś w ich otoczeniu jest smutny, one też stają się smutne. Każdy bodziec jest odczuwany przez nich bardziej, często muszą zmagać się z bólami somatycznymi, najchętniej pomagałyby całemu światu i cierpią, kiedy nie mogą kogoś wyciągnąć z opresji. Ludzie często zwierzają się im, podczas gdy oni sami mało o sobie mówią. Życie ich przytłacza i często towarzyszą im łzy. Wzruszenie może wywołać wszystko, przez co krzywdząco wyzywane są od mazgajów, do tego wszystkiego dochodzi podatność na stres. Niezła mieszanka prawda?


Marcelinka przeżywa trudny okres, po raz pierwszy idzie do szkoły i bardzo się boi. Bluzka, którą ma na sobie ją uwiera, plama którą zrobił na jej ubraniu piesek, wydaje się problemem nie do rozwiązania, myśli, że inne dzieci jej nie polubią są wręcz nie do wytrzymania. Czy wszyscy prócz niej się znają? Do tego ta nieznośna trema przed wystąpieniem i smutek, kiedy to jej braciszek się przewrócił. O tym właśnie opowiada ta cudowna książeczka. Na szczęście Marcelinka ma mamę, która rozumie jej zachowanie, przebodźcowanie, nadwrażliwość na niektóre faktury i dźwięki. Nic z tych rzeczy nie oznacza, że z dziewczynką jest coś nie tak. Wysoka wrażliwość czyni ją wyjątkową. To nic złego odczuwać emocje bardziej lub być najwyższym w klasie. To coś, na co nie mamy wpływu i nikt nie powinien z tego powodu nikogo wyśmiewać. Bardzo ważne jest, by od najmłodszych lat uczyć tego naszych dzieci.

Zachęcam do zapoznania się z tą pozycją wszystkich rodziców, zwłaszcza tych posiadających dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Być może ktoś w zachowaniu Marcelinki rozpozna swoją córkę lub syna? Może zainteresuje się tym tematem i zdecyduje poznać więcej szczegółów? Nie muszę wspominać również, że czytanie książek, to idealny sposób na spędzenie wspólnego czasu z dziećmi.


Post powstał przy współpracy z:

16 komentarzy:

  1. Fajnie, że książeczka warta uwagi. Ładnie wydana :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie kupię tę książeczkę dla mojego siostrzeńca.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kilka lat temu dowiedziałam się o WWO cieszę się, że widza o tym staje się coraz powszechniejsza.

    OdpowiedzUsuń
  4. Widzę, że to wartościowa lektura i mojej Kalince na pewno by się spodobała.

    OdpowiedzUsuń
  5. wyjątkowo wartościowa książeczka!

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że każdy rodzic powinien po nią sięgnąć 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. fajna pozycja! Nie tylko dla małych ale i dla dużych. Taka bojąca się Marcelinka jest tak naprawdę w każdym z nas po trochu

    OdpowiedzUsuń
  8. Takie wartościowe opowieści warto dzieciom czytać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię książki dla dzieci i bardzo się cieszę, że eksplorują przeróżne tematy ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wydaje się być ciekawa. Może komuś ją podrzucę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przydatne są takie książeczki dla młodszych, może jest szansa że unikną wielu stresujących sytuacji? A przynajmniej beda miały świadomość, że nie są w tym same i są rozumiane.

    OdpowiedzUsuń
  12. Moja córcia też należy do tego wyjątkowego grona. Musimy ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Robiłam sobie kiedyś test na WWO z pewnej książki i większość się zgadzała. Także piąteczka Kochana. Nie jest łatwo z tymi wszystkimi emocjami. Dzisiaj, chociażby siedzę jak na szpilkach, bo mój przyjaciel czeka na ważny telefon. Współczuwanie :). Trema w szkole do dziś śni mi się po nocach. Zaprzyjaźniłabym się z tą Marcelinką :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Fajna książeczka :) Też jestem WWO, więc temat mocno mi znany :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Książki dla dzieci czasem i dorosły z chęcią poczyta :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Pierwszy raz czytam o WWO, być może to mam. Z ciekawości chętnie sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń

Komentarze z adresami do Waszych blogów nie będą publikowane. Wiem jak do Was trafić i nie musicie wklejać linków (chyba że chcecie mnie zirytować).