19 paź 2020

Hurt/Comfort - Weronika Łodyga

 

 

Tytuł: Hurt/Comfort

Autor:Weronika łodyga

Wydawnictwo: Kobiece

Gatunek: literatura młodzieżowa

Liczba stron: 424

Premiera: 2.09.2020 r.

 


Artur jest osiemnastolatkiem, który przeszedł w życiu wiele. Jego mama opuściła go i jego ojca, gdy był dzieckiem. Bolesne jest to, że nie chce utrzymywać kontaktu z synem. Chłopak ma fobię społeczną oraz ataki paniki. Prócz jednej przyjaciółki nie ma znajomych, ciężko mu nawiązywać kontakt z rówieśnikami. Pewnego dnia, na jego drodze staje Janek, od którego bije optymizm, poczucie humoru oraz pogoda ducha. Od początku widać, że chłopcy mają się ku sobie, co wyniknie z tej znajomości?

Artur okazał się dla mnie bardzo bliską postacią, ponieważ wiem, jak to jest żyć z atakami paniki, które są jak bomby zegarowe. Nigdy nie wiesz, kiedy Cię dopadną i ile czasu masz między jednym, a drugim. Nie życzę tego nikomu, z całego serca współczułam Arturowi, że musi z tym żyć. Niestety, gdy człowiek przeżyje zbyt dużo złych rzeczy, w pewnym momencie pęka, a emocje same próbują zaleźć ujście.

Tematyka Hurt/comfort nie jest łatwa, ponieważ gdzieś tam pomiędzy końskimi zalotami, szkolnymi sprawami, życiem nastolatków, na pierwszy plan przebija się homoseksualizm. To przykre, że geje, czy lesbijki muszą ukrywać się ze swoją miłością, ponieważ tak często są nieakceptowani. Nikt nie powinien cierpieć z powodu miłości. To piękne uczucie, a ja wychodzę z założenia, że jeśli się kogoś nie krzywdzi, to ma się prawo do swoich uczuć. Jestem wręcz wściekła na ludzi, którzy ich nie akceptują. W swoim życiu poznałam paru homoseksualistów, są to cudowni ludzie, a mi nic do tego, z kim sypiają.

Prócz wymienionej wyżej tematyki, książka porusza również kwestię depresji, samotności, braku akceptacji siebie, braku wiary we własne możliwości, ale okazuje się, że jak na swojej drodze spotka się odpowiednią osobę, to można wyjść z tego „bagna”. Depresja to nie wyrok, a pójście do psychologa jest oznaką siły oraz odwagi, a nie tchórzostwa. Więc jeśli czyta mnie ktoś, kto ma problemy ze zdrowiem psychicznym, chcę zwrócić uwagę na to, że życie jest tylko jedno, a o naszą psychikę musimy zadbać, tak samo, jak o ciało. Nie jesteście „świrami”. Jesteście wartościowymi ludźmi, którzy przeżyli za dużo cierpienia.

Na ogół nie czytam tego typu pozycji. Zdecydowanie bardziej wolę mocniejszą, mroczniejszą tematykę, ale ta powieść mnie dogłębne poruszyła, zapewne dlatego, że nie jest zwykłą młodzieżówką o dwójce zakochanych nastolatków, porusza ważne, ciężkie tematy i myślę, że jest to wartościowa pozycja, po którą powinni sięgnąć młodzi ludzie. Poza ciekawą fabułą książkę charakteryzuje prosty język oraz zabawne sytuacje. Magda – przyjaciółka głównego bohatera, jest szalona, sarkastyczna, wesoła i nieco wulgarna, ale wnosi do treści pozytywną iskierkę. Polecam Wam tę powieść z całego serducha.


Koniecznie zajrzyjcie do Taniej Książki po inne książki dla młodzieży :)



Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję:



18 komentarzy:

  1. Te ważne i ciężkie tematy życiowe przekonują mnie do sięgnięcia po książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie widziałam jej wczesniej, ale młody autor po takich przejściach może być naprawdę dobry. No własnie ataki paniki sa naprawdę różne, nigdy nie miałam styczności z osobą chorą, ale nie raz słyszałam, że jest to naprawdę trudne. Współczuje Ci oczywiście i nie ma tutaj co pisać "będzie dobrze" bo sama wiesz jak będzie. Ciesze się, że potrafisz to przetrwać i jestem dumna!

    Wracając do książki: w tych czasach to temat tabu, ale ciesze się, że co raz bardziej nagłasniany. Nie są to tematy, które mnie interesują, ale same jego przeżycia, zycie, sytuacje z którymi się zmierzył, ataki i w końcu życie nastolatka to coś, co naprawdę może być mocne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Myśle, ze to bardzo wartościowa książka, która porusza wiele ważnych tematów. Niestety takie sytuacje w obecnym świecie są bardzo powszechne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze, że książka pomimo lekkiego wydźwięku, porusza tak trudny temat orientacji seksualnej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Różne opinie są o tej książce. Możliwe, że sama ją sprawdzę. Na pewno porusza ważny temat.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie sięgam po książki, w których można znaleźć trudne tematy. Często okazują się wartościowe, więc chętnie sprawdzę czy ta mi się spodoba. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zaciekawiła mnie ta książka mimo, że nie przepadam za książkami o nastolatkach:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam o niej trochę miłych słów, więc jestem chętna ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Dużo razy słyszałam o tej książce, jednak w końcu nie wzięłam się za jej przeczytanie. Może uda mi się kiedyś ją przeczytać, zważywszy na to, że osoba w rodzinie takową posiada :) Książka jak najbardziej podejmuje się trudnej tematyki i takiej, która na dzisiejsze czasy jest mocno poruszana, jak właśnie depresje u młodzieży i homoseksualizm. Cieszę się, że autorka postanowiła podjąć się tego tematu i zaprezentować to z perspektywy osoby, która to doświadcza.

    OdpowiedzUsuń
  10. Faktycznie trudny temat ale dobrze, że są poruszane przez autorów.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie słyszałam o tej książce, ale mnie zaciekawiła.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Zatrzymałaś mnie przy tej pozycji...

    OdpowiedzUsuń
  13. Tytuł sobie zapisuję, przeczytam.
    POzdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka porusza bardzo trudną tematykę. Ja jeszcze kilka lat temu miałam bardzo mieszane uczucia jeżeli chodzi o homoseksualistów. Swoje patrzenie zmieniłam,kiedy okazało się że mój dobry przyjaciel ze studiów jest gejem. Teraz jestem o wiele bardziej tolerancyjna do wszystkich ludzi. Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie jest to książka która mnie interesuje. Wybacz ;/

    OdpowiedzUsuń

Komentarze z adresami do Waszych blogów nie będą publikowane. Wiem jak do Was trafić i nie musicie wklejać linków (chyba że chcecie mnie zirytować).